مردم‌شناسی مخاطب تئاتر با رویکرد شناخت نیاز فرهنگی (نمونه موردی تئاتر شهر و تالار وحدت)

نویسندگان

  • جلال‏الدین رفیع‏فر استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران.
  • علیرضا کلدی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
چکیده مقاله:

در پژوهش حاضر نه به دنبال آسیب­شناسی بحران مخاطب و نه در پی راهکار­های جذب مخاطب در تئاتر بودیم، بلکه با رویکردی مردم­شناختی و با استفاده از مؤلفه­های این رشته سعی بر آن داشتیم با طرح پرسش­هایی مرتبط به هم، شناختی نسبی از مردمی که در حال حاضر جمعیت مخاطبان تئاتر را تشکیل می­دهند و به تئاتر شهر و تالار وحدت به عنوان دو قطب اصلی تئاتر کشور مراجعه می­کنند، به نتایجی برسیم. بر این اساس وارد میدان شده و از بین مخاطبان با توجه به سن و جنسیت آن­ها 70 نفر را به صورت اتفاقی انتخاب کرده و با هر یک در حدود 40 تا 50 دقیقه به مصاحبه پرداختیم. روش تحقیق در این پژوهش، کیفی بوده و ابزار تحقیق مصاحبه نیمه­ساختار یافته است. پس از جمع­بندی مصاحبه­ها و دسته­بندی مضامین به تفسیر داده­های به دست آمده پرداخته و در نهایت به این نتایج رسیدیم که اکثر مخاطبان صرفاً جهت گذران اوقات فراغت و نه بر اساس نیاز فرهنگی به تماشای تئاتر می­نشینند و چنان چه به لحاظ اقتصادی در مضیقه نباشند، سفر و تفریحات دیگر را به تئاتر ترجیح می­دهند. مصاحبه شوندگان در مجموع به ده علت برای مراجعه به تئاتر اشاره کردند که مهم­ترین آن­ها «صرفا جهت پر کردن اوقات فراغت» بود. اکثر مخاطبان تئاتر دارای ذائقه­های مشابه و در نتیجه ترجیحات فرهنگی یکسان می­باشند. بالای 40 % از جامعه آماری مورد نظر دارای میزان بالایی از سرمایه فرهنگی عینیت یافته بوده و در سرمایه فرهنگی تجسدیافته دچار فقر هستند. برخلاف ذهینت حاکم بر فضای تئاتر، بیش از 60% از مخاطبان را فارغ‌التحصیلان و یا دانشجویان رشته­هایی غیر از هنر تشکیل می­دهند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

طراحی فضاهای عمومی خلاق هنری (نمونه موردی : حدفاصل تئاتر شهر تا تالار وحدت)

برخورداری از فضاهای عمومی، یکی از مهمترین حقوق شهروندان یک جامعه است. یکی از مشکلاتی که در فضاهای عمومی امروز شاهد آن هستیم، تبدیل شدن عرصه همگانی به فضاهایی صرفاً جهت عبور و نه فضایی جهت تأمل و شکل گیری تعاملات اجتماعی است. راه حلی که پایان نامه برای حل این مشکل ارائه می دهد، طراحی فضا بر مبنای ویژگی های فضاهای عمومی خلاق هنری توسط یکی از رویکردهای بروز خلاقیت، با عنوان رویکرد هوش محور و با بهر...

طراحی محور تالار وحدت تا تئاتر شهر با رویکرد خلق رویداد و تجربه شهری

فضای شهری همواره بستر رویدادهای مختلفی است، رویدادهایی که برای خود دارای منطق مستقلی هستند و وقوعشان به فضا معنا می¬بخشد و یک فضا را با خاطرات پیوند می¬دهد. اما متاسفانه امروزه غالب این فضاها، فضاهایی هستند بدون رویداد که جایی برای تجربه مخاطب در آن باقی نمی گذارند. این فضاها که غالبا افراد بالاجبار در آن حضور می یابند نه فضایی برای حضور که جایی برای عبوراند.اغلب این فضاها از بی توجهی به خلق فض...

آرتو و تئاتر شرق

آنتنن آرتو شاعر دیده ور فرانسوی و نظریه پرداز تئاتر مدرن از جمله هنرمندان عصاینگری است که جامعۀ زمان خود را به باد انتقاد می گیرد و در کتاب مشهور تئاتر و همزادش به خصوص به ساختار شکنی تئاتر کلاسیک غربی و لاتین می پردازد. او در این کتاب تئاتر غرب را رد می کند و به تئاتر شرق روی می آورد که بر عکس تئاتر غربی که تا آن روز شالوده هایش بر واژه و کلام برای بیان نظر ها و احساسات استوار بوده، نمادین و ا...

متن کامل

گسست و پیوستگی فرهنگی در تئاتر پیشامشروطه بررسی موردی نمایشنامه‌ی طریقه‌ی حکومت زمان‌خان اثر میرزاآقا تبریزی

نشانه‌شناسی فرهنگی از حوزه‌های مطالعه فرهنگ و هنر است که توسط اعضای مکتب مسکو/تارتو پدید آمده است. این الگوی فکری از یکسو به فرهنگ به مثابه موجودیتی مستقل که سپهری قائم به ذات دارد نگاه می­کند و از سوی دیگر این سپهرفرهنگی را پدیده‌ای آمیخته و دارای مرزهایی می‌داند که به­ واسطه آن با دیگر حوزه‌ها به گفتگو می‌نشیند. فرهنگ‌ها با این مرزها و از طریق ترجمه بینافرهنگی و فرآیندهای جذب و طرد با یکدیگر ...

متن کامل

نورپردازی میدان تئاتر در شهر روتردام

امروز سبک زندگی انسان شهرنشین فضا‌های منعطفی را می‌طلبد که بسته به نوع نیازهای متنوع و گاه متضاد در طول روز یا شب بتواند از ...

متن کامل

نور در تئاتر( ارزیابی امکانات نورپردازی تالار وحدت و تئاتر شهر تهران). پروژه عملی : کارگردانی قسمتی از نمایشنامه هملت نوشته ویلیام شکسپیر

تئاتر هم یکی از قدیمی ترین و هم یکی از جدیدترین هنرهاست. عناصر و هنرهای مختلفی درتولید و خلق یک تئاتر نقش دارند. بازیگر ، نمایشنامه نویس ، کارگردان ، طراحان ، تماشاگران و ... از جمله این عناصر هستند. نور نیز یکی از عناصر تولید یا پدید آورنده تئاتر در سالنهای فضای بسته است ، وحقیقت آنست که هنر طراحی نور و نورپردازی در تئاتر ، همانند خود تئاتر ، هنر عینیت و عمل است و نوشتن در باره نور بسیار سخت ت...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 12  شماره 44

صفحات  137- 159

تاریخ انتشار 2019-11-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023